Pasen in de geboorte stad van Buddha - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Anniek Brinkman - WaarBenJij.nu Pasen in de geboorte stad van Buddha - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Anniek Brinkman - WaarBenJij.nu

Pasen in de geboorte stad van Buddha

Blijf op de hoogte en volg Anniek

05 April 2018 | Nepal, Lumbini

Namasté!

Zoals ik in de vorige blog al beschreef hebben de leerlingen examens gehad, waar ik bij mocht surveilleren. Na 4 saaie dagen stilzitten waren alle kids tm class 5 klaar met de exams! Dit moment, het officiele einde van het schooljaar, kan natuurlijk niet zomaar voorbij gaan. Na een lange toespraak van Sheela (vice-principal) over dat de kids geen botten mogen breken, hun ouders niet tot last mogen zijn en veel boeken moeten lezen kregen ze allemaal een tika (stip van gekleurd poeder op hun voorhoofd) een een chocolat bar. Toen kon de vakantie officieel beginnen!
Een dag later was het dan ook vakantie voor class 6, 7 (mijn klassen) en 9. Weer met hetzelfde ritueeltje. Dit was afgelopen donderdag. In de bus naar huis kwam in Kristen tegen, het duitse meisje waar ik ook mee naar Chitwan ben geweest. Ze vertelde dat ze de dag daarna graag naar lumbini wilde gaan. "Can I join?" 'Yeah sure, let's book the tickets". Zo gezegd zo gedaan. Vrijdag ochtend vroeg begon de hel. Een ruim 10 uur durende busrit over wegen met gaten groter dan de wielen van de bus. Mijn hoofd heeft minimaal 15x het plafond van de bus geraakt en ben een keer of 5 van stoel gewisseld, niet omdat ik het wilde... omdat ik letterlijk naar een andere stoel stuiterde. Eenmaal aangekomen in Lumbini stormde het ontzettend! Zo snel mogelijk dus maar een restaurant in gedoken. Tijdens het eten van de slechtste pizza ooit (tomatensaus zou als hoofdingredient geen paprika moeten hebben....) na ook een tijdje gekletst te hebben met 2 mensen uit India was het tijd om ons hotel te zoeken en lekker in bed te gaan liggen. Vanwege de storm (zeiden ze aan de receptie) was er tijdelijk geen stroom. Nouja, doe je niks aan, dat gebeurt hier vaker haha. Echter hadden we een dag later, na de storm nog steeds geen stroom. We hoorde steeds meer slechte verhalen over dit hotel, maarja, hij is goedkoop hahaha (€8 voor 3 nachten...) Als eerste zijn we op zoek gegaan naar de mayadiva tempel, waar de exacte geboorteplaats van Buddha is. Aangegeven bij de "markerstone". Ook is hier een vijver waar de moeder van Sirdatha net voor de bevalling een bad in had genomen. Allemaal lekker toeristisch. Al waren wij bijna de enige europese (blanke) toeristen... Wij staan dan ook (al dan niet gevraagd) op een heleboel foto's. Hier, al zittend aan de vijver hebben we Isaure ontmoet. Een frans meisje waar wij de rest van onze tijd in Lumbini mee doorgebracht hebben. We hebben de hele middag rond gelopen in Lumbini en op (3?) na alle tempels daar gezien. Dat zijn er veeeeeel! Allemaal heel anders en heel mooi! en overal natuurlijk een Buddhabeeld. In een tempel hebben wij zelfs 700 Buddhabeelden getelt! Aan het eind van de middag kwamen we uitgeteld aan bij het hotel, snel douchen en door naar bed.
Toen ik de volgende ochtend (1e paasdag) wakker werd, zei Kristen direct: 'I saw the easterbunny hiding eggs this night, maby you have to try to find them'. Suuuuper lief! toch een beetje Pasen vieren! Na een tijdje zoeken had ik alle 3 de chocolatjes (ferrero rocher lookalikes) gevonden en heb ik ze opnieuw verstopt, zodat ook Kristen ze kon zoeken.
Na het ontbijt was het tijd om ons miniritueeltje ook met Isaure uit te voeren. Voor de derde keer werden ze verstopt en gevonden. En daarna was het eindelijk tijd om ze op te eten! Daarna heb ik weer even de echte Nederlander uitgehangen. Fietsen door Lumbini! We hebben de peace pagoda (in the end toch weer een tempel), een sri lankaanse monastry en een japans gebedshuis bezocht.
Daarna de fietsen teruggebracht en over de pelgrimsmarket gelopen. Waaaaat een drukte, iedereen blaast op toeters. Overal is wat te koop. of geld te vergokken op de 'kermis'. Dit was echt onbeschrijfelijk. Ik heb her en der wat gefilmd, dat zal ik proberen te uploaden, dan kunnen jullie daar ook van meegenieten.
Eenmaal terug was het tijd voor 'het laatste avondmaal' samen (laten we even in de paasstemming blijven whahaha). We zouden2 april namelijk allemaal een andere richting op gaan. Ik ging weer terug naar Pokhara, weer ruim 10 uur in de bumpybuss. Zo symphatiek dat de buschuffeur na 5 uur dacht aan een plaspauze! al dat gestuiter is niet goed voor je blaas...
en je rug... en ook niet voor de bus denk ik...

Eenmaal terug in Pokhara hoorde ik dat mijn docenten van de KPZ in Kathmandu gearriveerd waren! en een dag later ook naar Pokhara zouden komen, leuk!

2 april nog even afgesloten met een gezellige skypesessie met familie, voor Lies haar verjaardag! leuk om iedereen even te zien!

Dinsdag 3 april ben ik vroeg met Els naar Bal Prabhat gegaan om haar te helpen met het schilderen van het schoolplein. Dat is nu helemaal af! hinkelbanen, letterslang, kleine spelletjes, hier kunnen de kids hopelijk weer een jaartje mee vooruit!
Aan het eind van de middag kreeg ik een appje van mijn docente Dirkje, of we haar wilde ontmoeten en het een en ander voor de teacher training vast te overleggen.
Door de stromende regen naar de andere kant van lakeside gelopen/gezwommen (oprecht, water tot je knieën her en der).
Later zijn Bert en Theo ook aangesloten voor het avondeten en een biertje, super gezellig en leuk om weer even met andere Nederlanders te praten. (Inmiddels alle 3 al bijna Nepalezen haha, zo vaak zijn ze hier al geweest). Leuk hoe zij soms ook een andere kijk hebben op de dingen die wij hier heel shockend vonden in het begin!

Gister avond hebben we een gezellig avondje thuis gehad! Biertje, Caramel popcorn (homemade), pizza, biertje. Zo wel met iedereen die hier bij ons in het huis/hotel wonen als 'dagjesgasten', paragliders, vrienden, alleen maar leuke mensen!
Net toen we op het punt stonden om het feestje naar de bar te verplaatsen, kwam een oud talent van mij naar boven.
Anniek valt weer van een afstapje en verzwikt haar enkel. Door het ei dat er nu op zit, zie ik de vorm van mijn enkel niet meer helemaal... maar ik kan er gelukkig wel op lopen!

Nu nog even een paar dagen vrij en dan begint maandag de teacher training course van stichting Theole, waar Emma, Mieke en ik bij mogen helpen.
Het gaat wel hard zo met de stagedagen! Als het goed is ben ik klaar met stage als de familie langs komt!

Ik ga nog even genieten van het zonnetje op mijn dakterras, met mijn enkel omhoog ;).

Liefs,
Anniek

  • 05 April 2018 - 16:42

    Roelvink:

    Wat een verhaal zoiets maak je hier niet mee genoten van je verhaal veel plezier en succes veel liefs van ons gr

  • 05 April 2018 - 19:04

    Erna:

    Alweer een hilarisch verhaal, afgezien van je enkel dan... Gelukkig heb je de busreis heelhuids doorstaan, wat ook al een uitdaging is geweest. Lisette en ik hebben vandaag alle visums opgehaald in Amsterdam. Gezellig dagje gehad gehad met Body Worlds en de Primark. (Lisette shoppen en ik tussen de mannen op een bankje....)

  • 05 April 2018 - 19:06

    Erna:

    Sterkte met je enkel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anniek

Hallo lezer, Ik ben Anniek, ik ben 19 jaar oud en woon in een gezellig studentenhuis in Zwolle. Ik studeer aan de Katholieke PABO in Zwolle en zit nu in het derde jaar.

Actief sinds 20 Feb. 2018
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 8518

Voorgaande reizen:

20 Februari 2018 - 26 Mei 2018

stage in Nepal

Landen bezocht: