3 year anniversary of the earthquake - Reisverslag uit Swanra, Nepal van Anniek Brinkman - WaarBenJij.nu 3 year anniversary of the earthquake - Reisverslag uit Swanra, Nepal van Anniek Brinkman - WaarBenJij.nu

3 year anniversary of the earthquake

Blijf op de hoogte en volg Anniek

05 Mei 2018 | Nepal, Swanra

Namasté allemaal!
Thik chha?

Long time no see haha.
Volgens mij is mijn laatste blog geëindigd aan het eind van de vakantie en in het nieuwe jaar.
Naast stage lopen en Nederlands lessen geven heb ik ook nog wat kleine uitstapjes gemaakt/nieuwe dingen gedaan.
- Pokhara trade mall (groot winkelcentrum, maar iedere winkel is hetzelfde…)
- Massage in de spa (voor herhaling vatbaar!)
- Pannenkoeken bakken voor iedereen (huisgenoten/nepalezen/vrienden)
- Heeel veel souvenirtjes gekocht (misschien moet ik ook een extra koffer kopen…)
- Een drop-inn yoga class gevolgd (pfoe wat was dat warm!)
- Een dance-exchange bijgewoond (Arnakot, west Nepal VS Pokhara)

En dan komen we bij een groter project.
25 april was de 3 year anniversary of the earthquake.
De aardbeving die meer dan 9000 mensen het leven heeft gekost en nog meer duizenden slachtoffers heeft gemaakt.
Voor deze dag zijn wij met het karmaflights team afgereist naar Swanra, Gorkha. Het epicentre van de aardbeving. Naast het openen van een ICT lab op een school daar, hebben wij een health camp gehouden.
Ruim 600 mensen uit de omgeving (sommige mensen hebben 5 uur gelopen om ons te bereiken) hebben wij kunnen helpen door ze te laten checken door een dokter, soms een scan te laten maken en daarna te voorzien van medicijnen. Een intense dag met naast een zwart, ook een glimmend randje.
De weg van en naar Swanra heeft misschien nog wel meer indruk op mij gemaakt. Nog steeds is iedereen druk met herbouwen van huizen, scholen, ziekehuizen, ‘stallen’ en ‘winkels’. Om nog niet te spreken over de weg.
Heel dankbaar ben ik dan ook dat onze Jeep chauffeur Kjim, die oorspronkelijk uit het aardbevingsgebied komt, maar op tijd geevacueerd en opgevangen is, ons veilig heen en weer heeft gebracht. De wegen zijn nog in verschrikkelijk slechte conditie en maken het voor ervaren chauffeurs nog zeker een uitdagen. Zo hebben we een aantal keer moeten stoppen om met een pikhouweel en een schop de weg begaanbaarder te maken.
Ik kan niet alles in woorden beschrijven, maar gelukkig hadden wij een aantal mooie camera’s mee waar een filmpje mee gemaakt is. Het is echt een aanrader om dit mooie filmpje even te kijken! Dat geeft denk ik het beste beeld van deze dagen. Het filmpje en meer info is ook terug te zien op facebook: Karmaflights.org
https://vimeo.com/267832568?ref=fb-share&1

Eenmaal terug in Pokhara hadden we na een paar dagen rust het ‘Thanks and share- dinner’. We zijn nog een keer met de hele groep uit eten geweest om zo wel ervaringen te delen als de vriendschap te vieren, waar prem in zijn speece een mooi klein woordje had voor iedereen.
Toen wij op het punt stonden om naar huis te gaan, want tja.. morgen weer school…, zij prem: maar jullie hoeven nog niet weg hoor, jullie zijn de komende 3 dagen vrij. Oh? Hoezo?
Teacher training, buddha’s birthday en layboursday! Oh oke… Lekker nog even uitslapen dus haha.

Deze extra vrije dagen heb ik vooral heel ontspannen doorgebracht. Gewerkt aan verslagen voor school, drankjes gedaan in buzy bee en nog een paar souvenirtjes gekocht…
Buddha’s birthday hebben we iets specialer gevierd. Met wensballonen aan het meer.
7 van de 10 ballonnen hebben we prachtig op kunnen zien stijgen!

Na deze extra vrije dagen was het toch echt weer tijd voor 3 dagen stage.
Noujaa, 3. Er stonden er 2 op de planning, toen veranderde mijn rooster een aantal keer en werden het 3 dagen. Maar…
Al het public transport hield een staking vrijdag en zaterdag, dus ik kon de school niet bereiken. (oke, ik had 1,5u heen en 1,5u terug kunnen lopen om 45min les te geven…). Deze dag heb ik uiteindelijk lekker rustig doorgebracht om af te sluiten in Busy bee met een leuke groep vrienden!

Morgen begint mijn laatste stageweek, en ga ik ook mijn laatste Nederlands lessen geven. Daarna heb ik nog twee dagen om aan school te werken voor de halve familie op bezoek komt. 5 man sterk stapt over een paar dagen het vliegtuig in.
Ik ben de afgelopen dagen ook bezig geweest met Prem en Raju om het een en ander te plannen met een bezoek aan een school in de bergen en een kleine trekking.

Ik ga lekker slapen, morgen gaat de wekker weer ‘vroeg’… (school begint pas om 10:00).
Suba Ratri!



  • 05 Mei 2018 - 20:43

    Oma:

    Hoi anniek wat eenverslag zeg je beleefd nogal wat hè ik kan me zo voorstellen als je in het aardbevingsgebied dat zoiets verschrikkelijks gebeurt is grote indruk maakt kunnen we ons hier gewoon niet voor stellen .je ziet er wel naar uit he dat je hele familie komt nog een paar dagen en dan genieten samen zou bijna jaloers worden he he heel veel groeten van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anniek

Hallo lezer, Ik ben Anniek, ik ben 19 jaar oud en woon in een gezellig studentenhuis in Zwolle. Ik studeer aan de Katholieke PABO in Zwolle en zit nu in het derde jaar.

Actief sinds 20 Feb. 2018
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 8540

Voorgaande reizen:

20 Februari 2018 - 26 Mei 2018

stage in Nepal

Landen bezocht: