Happy Holi! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Anniek Brinkman - WaarBenJij.nu Happy Holi! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Anniek Brinkman - WaarBenJij.nu

Happy Holi!

Blijf op de hoogte en volg Anniek

06 Maart 2018 | Nepal, Pokhara

Hallo allemaal,
Een paar dagen geleden hebben wij holi gevierd. Het hindoeïstische festival dat meerdere betekenissen heeft. Ze vieren het einde van de winter en het begin van de lente maar ook dat het goede overwint van het kwade. Het feest is officieel op 1 maart, maar het dan erg gevaarlijk om de straat op te gaan voor kleine kinderen dus hebben we het 28 februari klein op school gevierd. De leerkracht had een grote schaal met 4 kleuren poeder en smeerde een prachtig patroon in verschillende kleurtjes op ons hoofd. (niet overna gedacht dat we de straat nog op moesten….)

We zijn onderweg naar huis flink aangestaard en nagewezen ‘you know we start tomorro right?’ yes… yes we know. Achja, we hebben wel veel lol gehad!
Donderdag 1 maart was het dan eindelijk zo ver! Holi! (En Emma’s verjaardag!). We hebben ’s ochtends heerlijk ontbeten met pannenkoeken en Emma wat kadotjes gegeven.

Tegen 11uur (Nepalese tijd) hadden we bij karmaflights afgesproken om met alle vrijwilligers van karmaflights samen Holi te vieren. In deze groep zitten onder andere mensen uit: Oostenrijk, UK, Zweden, Nederland, Canada, Frankrijk en natuurlijk Nepalezen zelf. Met deze mensen hebben we een ontzettend leuke dag gehad. We hebben over straat gelopen en ieder ander persoon dat ook kleurig poeder op zijn gezicht had ‘Happy Holi’ gewenst met een nieuwe veeg poeder. Veel kinderen hebben (zelfgemaakte) waterpistolen en hebben hier ontzettend veel lol mee.

Na een paar uur in de menigte (bij een concert, midden op de weg) geweest te zijn hebben we een restaurantje aan het meer opgezocht. 14 personen? Oke, één momentje. Er werden een aantal tafels aan elkaar geschoven en toen konden we bestellen. Tijdens het eten kwam het idee om een boot te huren en om in het meer te gaan zwemmen (een eerste schoonmaakbeurt).

Ik had niet verwacht dat het uiteindelijk door zou gaan maar ja hoor, een half uur later zaten we met 9 man op een boot. Een soort uitgebreide waterfiets. 2 mensen konden de longen uit hun lijf trappen terwijl de rest aan het genieten was. Toen we een flink stuk op het meer zaten en er niemand meer zin had om verder te trappen was het tijd om onze kleren uit te doen en in het water te springen.
Het water water was ontzettend koud, maar toen we daar eenmaal aan gewend waren hebben we heerlijk gezwommen en genoten. We kwamen er hier ook achter dat op de plekken waar de meeste mensen (veel) zweten, het roze poeder in je huid trekt.
Als het poeder met water mengt blijft het nog beter zitten zegmaar. Met roze ellebogen, knieholtes, oksels en nog wat plekken die je zelf in kan vullen zijn we naar ruim een uur weer terug gevaren. Redelijk schoon! Maarja… toen moesten we nog van het meer naar het hotel lopen. Aangezien we onze ‘begooide’ kleren weer aangetrokken hebben, waren wij weer een doelwit voor meer poeder. Achjaa… we moeten toch nog douchen.

Eenmaal terug bij het hotel hebben we zelf mojito’s gemaakt en nogmaals geproost op Emma haar verjaardag. Prem had zelfs een taart voor haar laten maken! Super lief!
Niemand had eigenlijk meer zin om van de bank af te komen… dus we hebben pizza’s laten bezorgen (ja ja, er is één restaurant hier wat dat doet!!) en een film gekeken.
Heerlijk ontspannen avondje!

De dagen daarna ben ik vooral voor de projecten aan het werk geweest. Veel mailtjes sturen, plannen schrijven en overleggen.

Zaterdag is onze vrije dag, hier hebben we zeker gebruik van gemaakt! We hebben bijna 3 uur aan het meer gelegen in een Spaans restaurantje. Dit restaurant serveert onder andere chocoladefondu met fruit. 

We hebben inmiddels afscheid moeten nemen van een paar volunteers van Karmaflight waar we de laatste dagen veel mee optrokken. Na 3x een goodbye dinner zijn ze toch echt op de bus gestapt. Het blijft bijzonder hoe het connect tussen mensen in zo’n korte tijd! In een paar dagen heb ik met zo veel mensen, zo veel mooie en leuke gesprekken gevoerd! Iedereen die hier komt heeft echt een beeld van hoe hij/zij de wereld ziet en daar iets wil bereiken, hoe klein dit ook is soms. De gesprekken hierover waren heel tof!

Vrijdag is het foodfestival! Dus tot die tijd ben ik heel druk met alles organiseren, regelen, Nepalees vergaderen (om de 5 min gestoord worden door een nieuw telefoontje), mails sturen en weer vergaderen.

Ik spreek jullie snel weer!

Liefs,
Anniek

• 06 Maart 2018 - 15:19

Oma Brinkman:

Hallo Anniek
    Bedankt voor je lange en prachtige verslagen
    Voor mijn gevoel ben je dan ook niet zo ver weg
    Fijn deze contacten
    Wens je nog een fijne tijd daar
    Liefs oma n opa Brinkman

• 06 Maart 2018 - 20:47

Oma R:

Hallo anniek Wat leuk om je verslag te lezen je maakt wel van alles mee zeg zo te zien heb je het helemaal naar je zon we hopen weer gauw wat van je te horen heel veel liefs en gr van opa en oma roelvink

• 06 Maart 2018 - 21:31

Erna:

Lieve Anniek, wat maak je weer veel mee. Wat een fantastisch feest moet Holi zijn. Die kleurtjes staan je goed! Geniet er vooral van!