Warm welkom in Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Anniek Brinkman - WaarBenJij.nu Warm welkom in Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Anniek Brinkman - WaarBenJij.nu

Warm welkom in Pokhara

Blijf op de hoogte en volg Anniek

01 Maart 2018 | Nepal, Pokhara

Namaste allemaal,


Hier een eerste berichtje vanuit Pokhara, mijn thuis voor de komende maanden.

We werden opgehaald van het vliegveld door Mr. Yam. Hij sprak geen woord engels, maar had een papiertje met 'Meike en Anikje' en stond naast de 'karmaflights jeep'. De Jeep van het bedrijf waar Prem voor werkt. Mr. Yam bracht ons naar het hotel waar Absara, de vrouw van Prem, al op ons wachtte. Met een kopje thee op de bank hebben we alle formulieren ingevuld en de kinderen Api (11) en Saipal(6) ontmoet.


In het hotel zitten nog meer Nederlanders die ook hier in de omgeving stagelopen. Els, Nina en Emma. Tegen 19uur hebben we met de familie van Prem, de andere Nederlande meiden en wat vrienden en collega's van Prem gegeten. Dal Bhat. Rijst, seizoensgroente, aardappels en een soort soep/saus voor er overheen. Lekker! Dit eten alle Nepalesen iedere dag.


De volgende dag was zaterdag. De enige vrije dag in de week voor de Nepalesen. Ik heb wat rondgewandeld op straat, boodschappen gedaan en aan het meer gezeten. Heerlijk genoten! 's middags zijn we met Els, Nina en Emma nog even de straat op geweest om te shoppen en Lassi te drinken. Lassi is een yoghurt met fruit drankje. Heel lekker!

Aan het eind van de middag hadden we een overleg met Prem. Onze stage zou namelijk morgen beginnen! We hebben vast een vorgesprek gevoerd over welke opdrachten wij verplicht uit moeten voeren en welke onderzoeken we doen. Je merkt dat hij weet hoe het werkt op de KPZ haha. We gaan morgen met de taxi naar school.


Een schooldag in Nepal begint met Assembly. Hier worden eerst een aantal bewegingen uitgevoerd (arms up, arms down, clap, step out etc.) daarna wordt het volkslied gezongen en als laatste komen de mededelingen. Hierin werden wij voorgesteld. We kregen een tika (stip/streep) en een scarff en moesten beide speecen voor deze 450 leerlingen.


Na wat lessen geobserveerd te hebben kwam Prem (ruim 2 uur te laat...) en konden we een rooster gaan maken.


Op zondag tot en met donderdag ben ik teacher social studies (wereld orientatie) bij class 6 (groep 8). iedere dag van 10:10 tot en met 10:55.

Op woensdag en donderdag komt daar ook moral science (burgerschap) bij. Dit aan class 7 (brugklas) Dit is van 14:25 tot 15:10.

Niet al te veel lessen geven dus.


Ondertussen ben ik hard aan het werk voor verschillende projecten. Ik ben 'in charge' (Bedankt Prem!) over the learning circle. Een project over internationale communicatie. Naast Mieke en Prem werk ik hiervoor ook samen met Alisee, een super gezellige Franse. Ook zijn Mieke en ik gevraagd om een foodfestival op te zetten. Het plan ligt er al, maar er moeten 3 partnerscholen gevonden worden. Dat is op dit moment dus prioiteit. (iemand? help? haha). Met deze scholen gaan wij recepten en kookwijzen uitwisselen. Het geld dat we ophalen met verkopen van eten op het foodfestival gaat naar een school in de bergen om de kinderen daar van lunch te voorzien.

Ik vermaak me dus nog wel even hier op de Bal Prabhat Boarding School. Er is hier alleen geen internet verbinding. Dat is wel lastig als je internationale partners wil zoeken.
Er is wel een computer lokaal. Hier kan je een internetkabel uit de computer trekken en in je laptop stoppen. Maar op de een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar om ook daadwerkelijk verbinding te maken. Genoeg tijd om te ontdekken haha.
Wij vermaken ons hier voorlopig nog wel even. Ik zit nu te werken in de computer ruimte. Ik heb net alles wat hier boven staat getypt, maar midden in een zin viel alle stroom uit. Dus ook die van de computer waar ik op werkte. Ik hoop dat ik het straks nog op kan halen, anders moet ik het opnieuw typen haha. Ik zal het jullie laten weten!

Inmiddels gaan we iedere dag naar school met de local bus. Heeeel bijzonder wat voor muziek, geuren en bijzondere outfits om je heen zijn. Pokhara vind ik wel 1000X beter dan Kathmandu. Rustiger, minder (maar alsnog...) smog en dust en vuil.

Dit is inmiddels mijn 4e stagedag. Maar tevens ook de laatste deze week. Morgen is namelijk het Holi festival. (kinderen spuiten je nat met waterpistolen en iedereen gooit gekleurd poeder op elkaar). Dit is van oudsher de enige dag in Nepal waar geen rangschikking (geen kaste) is. Je baas is ook maar gewoon een mens. Iedereen gooit op iedereen. We zijn heeeel benieuwd hoe dat zal eindigen, maar dat lezen jullie de volgende keer!

Het hotel waar we zitten is met recht Family style. Alles is mogelijk in deze lieve familie. We hebben de keuken tot onze beschikking om ontbijt te maken en we kunnen iedere avond mee eten. Meestal gaan wij de straat op, er is nog zoooo veel te proberen. Ik heb naast Dal Bhat ook Thukpa geprobeerd (een soort noodlesoup). Vanavond of morgen is het de beurt aan de samsoas.

Deze stad en het hotel beginnen al redelijk als thuis te voelen! Gister was er heel weinig mist, toen konden we vanuit ieder plek (lokalen, Assemblyveld, bus, straat) prachtige witte bergtoppen zien!
Inmiddels doet de stroom het weer en kon ik gelukkig mijn al getypte gedeelte nog terughalen!

Na holi laat ik weer een keer van mij horen! Nu eerst feest vieren!

Liefs,
Anniek

  • 01 Maart 2018 - 12:13

    Elise:

    klinkt erg goed allemaal! geniet er van en maar er wat moois van.
    Tot wanneer mag je daar aan de slag?

    liefs Elise

  • 02 Maart 2018 - 14:17

    Miep Brinkman:

    Hallo Anniek
    Lisette is hier druk aan het werk
    En alle ramen zijn weer brandschoon
    Het is hier stervens koud
    Je schrijft geweldige verslagen
    Fijne tijd daar
    Liefs oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anniek

Hallo lezer, Ik ben Anniek, ik ben 19 jaar oud en woon in een gezellig studentenhuis in Zwolle. Ik studeer aan de Katholieke PABO in Zwolle en zit nu in het derde jaar.

Actief sinds 20 Feb. 2018
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 8548

Voorgaande reizen:

20 Februari 2018 - 26 Mei 2018

stage in Nepal

Landen bezocht: